سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سالیانى که پسر آدم در آن نزد خدا از پیروى هوا معذور است ، شصت سال است . [نهج البلاغه]

من و خانواده

 اهمیت مشارکت مردم درآموزش وپرورش

آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی به منظور پاسخگویی به نیازای جامعه پدید آمده است. از این منظر می توان مدرسه را متعلق به اجتماع و در خدمت آن ارزیابی کرده و بی تردید مدارس برای انجام صحیح و رسالت خود نیاز به برقراری روابط اجتماعی اند. از این رو رابطه مدرسه و اجتماع فرایندی تعاملی و مداوم است و د صورتی این رابطه می تواند باعث اثربخشی و کارآیی بیشتر مدرسه شود که به شکل مشارکتی آگاهانه میان همه عناصر در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد(سپهری،1374).

از آنجا که مشارکت فعال و معنادار والدین و سایر شهروندان در فعالیت های آموزشی و پرورشی و... د قالب توجه به روابط تعاملی مدرسه با اجتماع امکان چذیر است،بنابراین می توان با آگاه کردن و ایجاد نگرش مناسب در مردم و دست اندکاران تعلیم و تربیت نسبت به رسالت ها و اهداف آموزش و پرورش و ضروریات برنامه های مشارکتی آن اقدام نمود(قاسمی پویا،1374).

«شولتز»و«بکر»درتحلیل خودازمفهوم سرمایه انسانی آموزش وپرورش وتعلیم مهارتها رامشکلی ازسرمایه گذاری به حساب آورده اندکه موجب سودآوری بعدی به صورت درآمدبیشتر هم برای افرادآموزش دیده وهم برای کل جامعه می شود.درسه دهه اخیراین حوزه ازدانش بشری درزمینه های مختلفی نظیر:سهم آموزش وپرورش دررشد اقتصادی ،بهره دهی سرمایه گذاری درآموزش وپرورش ،درتوزیع درآمدوثروت پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته است.(حسنیون به نقل ازفریدون،1374).

امروزه باگذشت زمان وتغییراوضاع بسیاری ازکشورها به ویژه کشورهای درحال رشد با مشکل کمبود منابع مالی برای تامین وگسترش آموزش مورد نیاز خود مواجه گشته اند.این کمبود همراه باافزایش تعداد دانش آموزان ونسبت پایین دانش آموزان درهمه سطوح به ویژه درمناطق روستایی کیفیت آموزشی رابه خطرانداخته است وبحران اقتصادی محدودیتهای شدیدتری بربودجه های آموزشی وارد می آورد وکیفیت آن رادرآینده بیشتر تهدید خواهد کرد(آل آقا،1373،ص،146)

درارتباط بااهمیت موضوعاتی که به نحوی به آموزش وپرورش وابسته اند همین بس،که تحقیق گوهرآدمی وشکوفایی وپیشرفت یک جامعه منوط بدان است ،انسان ازآموزش به مفاهیم ومهارتها دست می یابد وبابکارگیری آنها به حدمطلوب زندگی می رسد.

تاثیرفوق العاده وهمه جانبه ای که گسترش وسیع علوم وفنون وتکنولوژی درزندگی اجتماعی افراد ازخود برجای گذاشته است بیانگر ایفای نقش منابع به ویژه نیروی انسانی تعلیم وتربیت یافته است(سپهری،1374).

مشارکت مردم درصحنه تعلیم وتربیت باعث:بدست گرفتن سرنوشت سیاسی،اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی مردم به دست خودشان تقویت ابداع،نوآوری،رقابت مثبت،بروزشکوفایی استعدادها،گسستن ازسیستم استبدادی،احساس وقبول مسولیت فردی،رضایت بیشتراززندگی،گسترش کارگروهی ،بازدهی بیشتر،افزایش درآمدملی،ایجادروحیه همکاری به شکل واقعی بین مردم ومامورین اجرایی،کاهش تعارض درمنابع ،بهبودروابط بین دولت ومردم،ایجاد زمینه برای حذف تشکیلات غیرضروری،کاهش کارکنان دولت،جلوگیری ازتمرکز دراداره امورآموزش وپرورش وبهبود سریع امورآموزش وپرورش مناطق ونواحی راسبب خواهد شدوهمه این موارداهمیت مشارکت مردم رانشان می دهد.

 




عذرا سلیمانی ::: چهارشنبه 87/11/30::: ساعت 11:26 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :9978
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<